Alweer een stuk over dienend leiderschap, maar wel praktisch!

Leestijd: ± 4:13 minuten

Deel dit bericht:

“Dienend leiderschap is geen knop die je kunt omzetten, het is een dagelijkse oefening in zelfreflectie…”

 

“Als er één onderwerp is waar eindeloos veel over gezegd en geschreven wordt, dan is het wel leiderschap. Wat valt er dan nog voor zinnigs aan toe te voegen? Aan de andere kant is het blijkbaar nodig. Wanneer je naar de praktijk kijkt, zijn veel productieproblemen terug te voeren op falend leiderschap. Dus toch een stuk over dienend leiderschap, maar dan praktisch. Pak alvast pen en papier…”

 

Heel kort even een paar woorden over dienend leiderschap. In mijn optiek moet dienend leiderschap vooral dienstbaar zijn aan de organisatie. Je kunt al schermend met de term dienend leiderschap doorslaan in een soort zalvende polderaar en de focus op het totaalresultaat verliezen. Zoals met alles in het leven gaat het om de balans vinden. Ook daar heeft men een term voor bedacht: situationeel leidinggeven. Die stof parkeren we voor nu even in een training leidinggeven voor managers, deze blog gaat vooral over de praktijk van vandaag.

 

Zelfreflectie met de PGR-schaal

Als leidinggevende beoordeel je de kwaliteiten en effectiviteit van je medewerkers. Als goede leidinggevende kun je dat ook van jezelf. Een hulpmiddel voor deze zelfreflectie is de PGR-schaal: de Persoonlijke Gedrags- & Reactieschaal. Deze schaal geeft een indicatie van wat jou motiveert en welke manier van leidinggeven daar een gevolg van is. Ben je taak gemotiveerd of sociaal gemotiveerd? Met dat inzicht kun je dagelijks kleine keuzes reflecteren en je leiderschapsstijl vormgeven.

 

Wat moet je doen? Neem allereerst een collega in gedachten met wie samenwerken bijzonder lastig is. Waarbij het niet lekker loopt. Er hoeft geen conflict te zijn, het lukt gewoon niet. Alsof je op verschillende niveaus opereert.

 

Geef vervolgens een cijfer tussen de 1 en 8 bij elke tegenstelling wat je van die persoon vindt en tel het aantal punten bij elkaar op:

 

onplezierig
onvriendelijk
niet behulpzaam
gespannen
afstandelijk
koud
niet ondersteunend
verveeld
ruzieachtig
neerslachtig
gereserveerd
niet loyaal
onbetrouwbaar
niet meevoelend
onaangenaam
oprecht
onaardig
verveeld
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
plezierig
vriendelijk
behulpzaam
ontspannen
niet afstandelijk
warm
ondersteunend
geïnteresseerd
harmonieus
opgewekt
open
loyaal
betrouwbaar
meevoelend
aangenaam
onoprecht
aardig
niet verveeld

SCORE:____

 

Ligt je score onder de 65? Dan ben je meer taak gemotiveerd. Scoor je boven de 72? Dan ben je als leider meer sociaal gemotiveerd. In de stap naar dienend leiderschap of situationeel leiderschap helpt dit zicht je om jouw manier van leidinggeven af te stemmen op de verschillende teams en er zo topteams van te maken

 

TOP; teams en dienend leiderschap

Autonome teams, operators die pro-actief en met een groot verantwoordelijkheidsgevoel handelen, dat is een prachtig ideaalbeeld. Ook realistisch, mits je er concreet aan werkt. Je weet nu wat jouw manier van leidinggeven is, maar past je leiderschapsstijl ook bij het team? Om daar achter te komen, maak je een TOP: een TeamOntwikkelingsPlan.

 

Pak weer pen en papier en breng eerst in kaart wat de kwaliteiten en valkuilen zijn per team. Zie jezelf daarbij als onderdeel van het team. (En als je een beetje hebt opgelet in al die stukken over dienend leiderschap, dan doe je deze oefening natuurlijk samen met het betreffende team.)

 

Vorm vervolgens het plan. Waar wil je met het team naar toe? Maak doelstellingen, verdeel rollen, geef verantwoordelijkheden. Een externe coach hielp ons in het begin met het opzetten en begeleiden van dit traject, maar zodra men zelf de positieve resultaten ervan inzag, ging het als vanzelf.

 

Vul de vaardighedenmatrix in

Nog een laatste oefening. Vanuit een stuk zelfreflectie heb je naar je teams gekeken. Nu gaan we nog één laag dieper in dienend leiderschap, en dat is de mens, de individuele operator. Als dienend leider weet je dat het individu de prestatie van het team bepaalt. Dus wil je resultaat met je team boeken, zul je moeten kijken naar de individuele competenties en vaardigheden. Door het invullen van de vaardighedenmatrix krijg je een beeld in hoeverre het individu zijn rol in het team met succes kan vervullen.

Ontdek hoe we je helpen met het ontwikkelen van competenties en onze visie op dienend leiderschap.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Of bel 0800 – 228 72 46

Gerelateerde training:

 

Leidinggeven voor managers

Download hier de vaardighedenmatrix en toets eerst weer jezelf. Welke competenties moet jij ontwikkelen om het maximale uit dienend leiderschap te halen? Vul vervolgens de matrix in met de rest van je teamleden en je nul-meting is gedaan. Met dit overzicht kun je nu concreet aan de slag om dienend leiderschap elke dag in de praktijk te brengen. Stuur, coach, ondersteun en delegeer je team naar resultaten waar je u tegen zegt.

Deel dit bericht:

Meer verhalen uit de praktijk? Bekijk de gerelateerde cases bij deze blog.

Ter inspiratie en als proeve van bekwaamheid vertellen enkele van onze klanten wat cbt voor hen heeft betekent. Lees de verhalen van VDL, Bakkersland, Libbey of SRC en hoe zij het maximale uit hun processen en mensen halen.

Ga concreet zelf aan de slag met onze gerelateerde praktijkcompetenties.

Al meer dan 25 jaar verzorgt cbt praktische trainingen en opleidingen voor de maakindustrie. Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en informeer naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Ontdek hoe we je helpen met het ontwikkelen van competenties en onze visie op dienend leiderschap.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Praktijkverhalen

company

Of bel 0800 – 228 72 46