Case MaasStroom (InterGen)

 

Het maximaal stroomlijnen van productieprocessen

Als je ambitie groter is dan je huidige functie, dan onderneem je actie. Dat deed Olivier Gonfalone tenminste. Als productiemanager bij MaasStroom groeide de behoefte naar een bredere kennis en kunde van leidinggeven op een hoger niveau. Met het oog op het maximaal stroomlijnen van de organisatie ging Olivier voor de opleiding Plant Manager van cbt.

 

Als productiemanager van een elektriciteitscentrale houdt Olivier zich dagelijks bezig om alle werkprocessen zo vlot mogelijk te laten verlopen. En dat niet in een standaard productieomgeving. Er rolt bij MaasStroom geen tastbaar product van de band, maar de energie die vrijkomt bij de verbranding van aardgas drijft een generator aan en wekt zo stroom op.

 

In dit proces houdt Olivier zich vooral bezig met het organiseren van mensen en middelen. Dat wil zeggen het coachen en begeleiden van operators en de organisatie van zowel mechanisch als technisch onderhoud.

 

On demand leveren

“De kunst is om altijd de exacte hoeveelheid te leveren.” vertelt Olivier, “Niet te veel, niet te weinig. Je moet er dus ook voor zorgen dat je altijd beschikbaar bent. Je moet direct, on demand kunnen leveren. Dat is voor meer productiebedrijven een uitdaging, maar bij ons hangt daar veel, eigenlijk alles van af. Verkeerd leveren heeft direct consequenties in de vorm van een boete. We staan dus continu op scherp.”

 

Stroomlijnen

Door deze continue spanning ligt er een sterk accent op de interne processen. “Deze focus naar binnen biedt ons steeds meer inzichten in de hoeveel tijd die er aan werkzaamheden wordt besteed. Mijn taak hierin is om de organisatie maximaal te stroomlijnen. Dagelijks zijn we daarom bezig met continu verbeteren en het oplossen van verspillingen. Dat doe je overigens niet als manager, dat doen je mensen op de werkvloer.”

 

Ideeën vanaf de werkvloer

Voor Olivier zijn juist de operators op de werkvloer tot inspiratie om zelf te groeien als leidinggevende. “Het is fantastisch om te zien hoe mensen zelf met ideeën komen. En ook al zijn het kleine verbeteringen, we vieren ze! Alles wat ik moet doen, is de juiste vragen stellen.”

 

Als voorbeeld van een verbetering geeft Olivier een procedurereview. “Onze reviews hadden uiteenlopende formats. Niet handig. We hebben in de bestaande procedures één lijn aangebracht wat veel tijd scheelt. Bovendien voorkomt het irritaties wat weer ten goede komt aan de werksfeer en prestaties. Zo werkt elke handeling op meerder manieren door tot in elke vezel van de organisatie.”

 

Cultuurverandering als overlevingseis

Deze manier van werken verandert volgens Olivier ook de cultuur van de organisatie. “Continu verbeteren is niet iets wat met de paplepel is ingegoten. Onze primaire reactie op ontdekte fouten is eerder in de verdediging schieten dan ervan leren. Coachend leiderschap op de werkvloer houdt concreet in dat je mensen leert om feedback te ontvangen. Maar ook uitdaagt om zelf met een oplossing te komen.”

 

Olivier ziet die cultuurverandering als overlevingseis: “Het kan niet anders in deze tijd. De concurrentie ligt buiten op de loer, niet binnen. Het draait dus niet langer om hiërarchie, maar om resultaat. Dus wil je werkprocessen opnieuw inrichten, dan gaat het over de manier waarop operators interactie hebben met de installatie. Hoe snel problemen opgelost worden en hoe vloeiender het productieproces verloopt bepaalt welk resultaat er geboekt wordt.”

 

Ogen open, gericht op de toekomst

Die concurrentie en relatie naar de markt zal in de toekomst alleen nog maar voor grotere uitdagingen zorgen, voorziet Olivier. “Als productiemanager of plant manager is het mijn taak om mijn ogen goed open te houden. De opleiding Plant Manager leert mij enerzijds om scherp naar die toekomst te blijven kijken, en geeft tegelijk praktische tools om met die blik anders naar de interne werkprocessen én mensen te kijken. Zo weet ik de juiste man of vrouw op de juiste plek te zetten. Of ze op de juiste manier te stimuleren en faciliteren om zelf met ideeën te komen en die ideeën te implementeren.”

 

Het resultaat van deze nieuwe kijk typeert Olivier als een steen die je in het water gooit. Het effect verspreidt zich steeds verder en verder. “We vieren de successen die we behalen. Daarbij staat de persoon (of personen) die het initiatief nam en met het idee kwam in het middelpunt. Dat motiveert collega’s en draagt bij aan de productiviteit. Een prettige werkomgeving en goede werksfeer zijn minstens zo waardevol als de verbetering zelf. Door zo te kijken en handelen kan ik nu en in de toekomst nieuwe uitdagingen het hoofd bieden en onze organisatie maximaal blijven stroomlijnen.”