Change… yes we can! Cultuurverandering in een productieomgeving

Leestijd: ± 3:42 minuten

Deel dit bericht:

“Wil je de bedrijfsstructuur veranderen? Begin dan bij een cultuurverandering!”

 

“Veranderingen in een organisatie gaan altijd tegen de berg op en zelden met de wind mee. Dat hebben we wel gemerkt tijdens de fusieperiode. De grootste uitdaging was zonder twijfel het samen laten vloeien van twee bedrijfsculturen. In het afstemmen van de processen en bedrijfsstructuren waren we heel erg gericht op de praktische zaken. Hierdoor zagen we het belangrijkste over het hoofd: onze medewerkers. Cultuurverandering vraagt allereerst een andere kijk op mensen!”

 

Van nature zijn we een typische beheersgerichte organisatie. Regels zijn regels en voor (bijna) alles is een procedure. Hierdoor waren we in staat om een zeer constante kwaliteit te leveren en – zeker als het gaat over bijvoorbeeld veiligheid – zijn onze procedures een stevig fundament om ongevallen te voorkomen. Maar de markt verandert, de klantwens verandert, de mensen veranderen en dus moesten we als organisatie ook veranderen. Yes we can!

 

Cultuurverandering vraagt een andere kijk op mensen

Een belangrijke strategische zet was het samengaan met onze grootste concurrent. Dat had de nodige voeten in de aarde zoals je begrijpt. Een transitie waarin heel veel praktische zaken geregeld moesten worden. De grootste uitdaging was echter twee bedrijfsculturen tot één samenhangend geheel smeden.

 

Dit betekende een shift van een beheersgerichte organisatie naar vooral een meer mensgerichte organisatie. De structuur veranderen kan namelijk niet zonder eerst de cultuur te veranderen en cultuur gaat over mensen. Niet zozeer over hun vaardigheden en al helemaal niet over hun functieprofiel, maar wie ze echt zijn. Dat vraagt een andere kijk.

 

De gedisciplineerde organisatiecultuur

In de praktijk is het net ‘haasje over’. Je maakt een sprong richting de nieuwe structuur, dan blijf je even staan totdat de cultuur ook weer bij is. Of misschien zelfs eerst cultuur en dan pas structuur?

 

Volgens Jim Collins in zijn boek over buitengewoon presterende organisaties ‘Good to Great’, is een gedisciplineerde organisatiecultuur zelfs één van de essentiële kenmerken voor excellentie. Dan gaat het over het goed afstemmen van vrijheden en verantwoordelijkheden en daar resultaatgericht naar handelen. Tot in alle haarvaten van de organisatie. Cultuurverandering is hiermee ook een kwestie van discipline. Net als in topsport moet je elke dag trainen voor maximaal resultaat.

 

Cultuurverandering is TOP-sport

TOP is in de context van cultuurverandering een mooi acroniem. TOP staat voor Techniek (en middelen), Organisatie (en structuur) en Personeel (en cultuur). Het toont de verbinding tussen de verschillende facetten van je productieomgeving. Door deze onderlinge samenhang heeft de verandering van één onderdeel direct invloed op de andere onderdelen. Wil je met jouw bedrijf topprestaties leveren, dan zul je alle gebieden voldoende aandacht moeten geven door ‘TOP’ als één geheel te benaderen.

 

3x anders kijken

Cultuurverandering vanuit een holistische benadering, maar wel één die begint bij je mensen op de werkvloer. Het anders kijken naar mensen is soms best een uitdaging. – Je eigen valkuilen en blinde vlekken daargelaten… – Alleen al door de dagelijkse flow en praktische zaken die aandacht vragen, ontbreekt vaak eenvoudigweg de rust om te kijken. Echt te kijken, te observeren. De uitdaging is om dieper te kijken en te doorzien wat er werkelijk leeft in iemand.

 

Mij heeft het heel erg geholpen om op drie manieren naar iemand te kijken. Als eerste door te kijken naar wat iemand bindt aan onze organisatie. Is dat alleen salaris of is er een diepere betrokkenheid en wat is dat dan? De tweede is de plek van de persoon in de rangorde. Klopt die bij zijn of haar persoonlijkheid en ambitie? Zit er meer potentie in een medewerker of zit iemand niet op de juiste plek? Tot slot kijk ik hoe mensen de balans voor zichzelf bewaken. Balans in inzet, balans in de manier van communiceren met collega’s, balans in persoonlijke ambitie en ontwikkeling. Daaruit blijkt snel of iemand op z’n tenen loopt of juist een extra uitdaging nodig heeft.

 

Cultuur zit in ons gedrag. Door goed te kijken ontdek je hoe je kleine gedragsveranderingen eenvoudig kunt stimuleren. Met al deze kleine gedragsveranderingen bij elkaar stuur je de cultuur van een afdeling of organisatie in de richting die aansluit bij de missie, visie en strategie van je organisatie. Dat is wat bedrijfskunde werkelijk inhoudt.

Ontdek hoe we je helpen met cultuurverandering in een productieomgeving.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Of bel 0800 – 228 72 46

Cultuurverandering is een proces wat nooit stopt. De markt (en daarmee ook de organisatie) is continu in beweging. Daarom blijf ik goed kijken naar wat mijn mensen beweegt en hoe ik ze daarbij kan helpen. Zo behaal ik maximale prestaties voor henzelf en voor de organisatie. Wat is jouw ervaring met cultuurverandering? Laat je reactie achter op LinkedIn.

Deel dit bericht:

Meer verhalen uit de praktijk? Bekijk de gerelateerde cases bij deze blog.

Ter inspiratie en als proeve van bekwaamheid vertellen enkele van onze klanten wat cbt voor hen heeft betekent. Lees de verhalen van VDL, Bakkersland, Libbey of SRC en hoe zij het maximale uit hun processen en mensen halen.

Ga concreet zelf aan de slag met onze gerelateerde praktijkcompetenties.

Al meer dan 25 jaar verzorgt cbt praktische trainingen en opleidingen voor de maakindustrie. Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en informeer naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Ontdek hoe we je helpen met cultuurverandering in een productieomgeving.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Praktijkverhalen

company

Of bel 0800 – 228 72 46