De 0 is 100 theorie en nog 4 redenen waarom Lean Six Sigma mislukt

Leestijd ± 4:04 minuten

Deel dit bericht:

Lean Six Sigma is een tool, een zwaar stuk gereedschap dat oefening vraagt…”

 

“Lean Six Sigma is één van de 19.000 verbetermethodes. Dat zegt wel iets over het slagen of mislukken van die methodes. Maar zoals met elke methode geldt ook voor Lean Six Sigma dat de toepassing het resultaat bepaalt. Met een goede implementatie is een groei van van 15 naar 25% productierendement niet ondenkbaar. Mijn visie op dit resultaat is een focus van efficiëntie naar effectiviteit.”

 

Operational excellence in de praktijk is en blijft lastig. Of dat nu gaat over productietijden verkorten, overwerk terugdringen of het elimineren van ‘non-value’. Wat jou uitdaging ook is, ik geef je graag wat inrichting mee aan de hand van de 5 onderdelen van de DMAIC-cirkel waarom Lean Six Sigma zo vaak faalt.

Lean Six Sigma DMAIC

Gebruik DMAIC om bedrijfsprocessen onderhevig te maken aan continu verbeteren.

 

Define: Lean Six Sigma Outside-in

In de define fase zet je alles op een rij en breng je structuur in je aanpak. Je ontwikkelt een project charter, formuleert een probleemstelling, je bepaalt je scope en ontwikkelt process maps. Wat is echter het allerbelangrijkste onderwerp in deze fase? De KLANT! In een productieomgeving gericht op de toekomst is niet langer efficiency king, maar is de klant weer king.

 

Veel mislukkingen van Lean Six Sigma-trajecten komen voort uit een te naar binnen gerichte blik. Procesoptimalisatie gaat in eerste instantie niet over efficiënter werken, kortere doorlooptijden of kostenreductie. Het gaat over klantwaarde! Door het hele traject moet de focus op de klant zijn om op lange termijn niet alleen excellent te produceren, maar vooral excellent te leveren.

 

Measure: wat cijfers niet vertellen

Uit je data haal je enorm veel informatie. Feitelijke informatie. Maar meet je wel het juiste? Je kunt al je data op orde hebben, in alles inzicht hebben, je meetsystemen perfect op orde, maar zonder de juiste koppeling tussen data en de praktijk op de werkvloer, mis je de essentie. Bijvoorbeeld als het gaat om innovatie.

 

“Invention is by its very nature
a disorderly process…”

 

Kijk je puur naar data, dan zijn innovatietrajecten een opeenstapeling van inefficiënte handelingen en fouten. Einstein zei het al: “Iemand die nooit een fout maakt, probeert nooit iets nieuws.” Zorg dat er in al je metingen ruimte blijft voor interpretatie en context. Een voorbeeld is 3M. Eerst probeerden zij hun innovatieprocessen te vangen in Lean Six Sigma. Dat ging jammerlijk mis. CEO George Buckley stelde later: “Invention is by its very nature a disorderly process…”

 

Analyse: Quick Wins First

Over-Analyse is nog al eens een term die valt in de gesprekken over Lean Six Sigma. De analyse-fase is het ideale moment voor het winnen van de organisatie voor je aanpak. Zorg voor begrip van het proces, onderscheid oorzaken en variaties en test! Zo kom je er snel achter welke verbeteringen direct vruchten opleveren.

 

De snelle implementatie van quick wins werkt enorm motiverend. Je creëert hiermee een positieve mindset door de hele organisatie. Van werkvloer tot directie vormen deze eerst successen de belofte dat het grotere traject de moeite waard zal zijn.

 

Improve: Lean Six Sigma flexibiliteit

Je gaat nu echt beginnen. Verschillende oplossingen hangen voor je neus, samen met je team (toch?) heb je een weloverwogen keuze gemaakt en de eerste stappen naar verbeteren zijn gezet. De Lean-technieken zijn uitgedacht en de kaizen-teams staan in de startblokken. Dan bedenkt de klant opeens iets nieuws. Wat eerst kwaliteit voor hem was, is nu totaal niet meer relevant.

 

Met Lean Six Sigma verbeteren we de kwaliteit van onze output. Dat is kwaliteit in de beleving van de klant. Gedurende je hele proces van continu verbeteren zul je dus ook continu met de klant in gesprek moeten blijven. Steeds weer opnieuw dienen je verbeteringen getoetst te worden aan datgene wat voor de klant van waarde is. Een Lean Six Sigma-traject staat dus nooit in steen gebeiteld, maar met potlood geschetst.

 

Control: 0 is 100, theorie vs cultuur

Lean Six Sigma is geen theorie of methode, het is cultuur. En soms een cultuurschock. Voordat een Lean Six Sigma-cultuur doorgedrongen is in elke vezel van de organisatie is tijd nodig. Tijd om een zwaar stuk gereedschap te leren hanteren. Elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde moet Lean Six Sigma doordringen tot het denken en doen van de hele organisatie.

 

In mijn vorige blog heb ik al uitgebreid stilgestaan bij cultuurverandering. Eén ding wil ik nog wel benadrukken. Leiderschap, leiderschap, leiderschap. Succes of falen ligt voor het grootste gedeelte in de manier van leidinggeven. De grote uitdaging voor directie, productiemanagement, teamleiders is al het managementgebral af te schudden en de kloof tussen werkvloer en leiding dicht te gooien. Dat is de ontwikkeling van lean-leiderschap. Wat dat betekent in de praktijk? Stimuleer allereerst teamwork én trots, die 0 is 100 (of 99,9) komt daar dan vanzelf achteraan.

Ontdek hoe we je helpen het maximale uit je productie te halen met Lean Six Sigma.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Of bel 0800 – 228 72 46

Gerelateerde training:

 

Lean Six Sigma (Productie Optimalisatie)

Hoe bedreven zijn jullie in het hanteren van Lean Six Sigma in de praktijk? Wat waren de grootste uitdagingen en hoe heb je die opgelost? Deel je ervaringen op LinkedIN.

Deel dit bericht:

Meer verhalen uit de praktijk? Bekijk de gerelateerde cases bij deze blog.

Ter inspiratie en als proeve van bekwaamheid vertellen enkele van onze klanten wat cbt voor hen heeft betekent. Lees de verhalen van VDL, Bakkersland, Libbey of SRC en hoe zij het maximale uit hun processen en mensen halen.

Ga concreet zelf aan de slag met onze gerelateerde praktijkcompetenties.

Al meer dan 25 jaar verzorgt cbt praktische trainingen en opleidingen voor de maakindustrie. Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en informeer naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Ontdek hoe we je helpen het maximale uit je productie te halen met Lean Six Sigma.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Praktijkverhalen

company

Of bel 0800 – 228 72 46