Met cbt praktijkcompetenties heb je alle tools tot je beschikking om het maximale uit je productie te halen

Met meer dan 25 jaar ervaring in het trainen en opleiden van (technisch) personeel en leidinggevenden heeft cbt een uitgebalanceerd aanbod aan praktische trainingen en opleidingen. Gegeven door trainers uit de praktijk op een interactieve manier. Zo sluit de theorie altijd naadloos aan op jouw situaties in de productie.

 

Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en ontdek wat jij nodig hebt om te komen tot resultaten waar je u tegen zegt. Weet je niet precies waar je moet beginnen? Met een beetje advies helpen we je al een heel eind op weg. Neem vrijblijvend contact op met onze praktijkadviseurs voor een persoonlijk en op maat gesneden programma.

pa

“Bij cbt betekent opleiden of trainen: praktijkgericht leren met trainers uit het vak en gericht op resultaat.”

Koppeling naar de praktijk

In onze praktijkgerichte aanpak gaan we steeds uit van de werkpraktijk. Daarnaast is een belangrijk aspect van de cbt aanpak dat je in de bijeenkomsten veel leert door ervaringen te delen en je eigen, nieuwe inzichten aan de inzichten met anderen te spiegelen.

 

Tijdens de lessen werkt cbt regelmatig met trainingsacteurs. Zo oefen je nieuwe kennis en vaardigheden in te zetten in verschillende situaties. Dit maakt de vertaalslag van kennis naar toepassing, zodat je klaar bent om het geleerde toe te passen binnen je eigen werkomgeving.

 

Onze leervisie

Alle elementen van onze unieke aanpak zijn gebundeld in een didactisch concept dat wordt aangeduid als het 4C/ID-model. De afkorting 4C/ID staat voor ‘four components of instruction design’. Het stelt dat een training of opleiding rekening moet houden met vier factoren:

 

  • • Leertaken: datgene wat je leert, moet voor jou betekenisvol zijn. Je leert kennis, vaardigheden en gedrag met elkaar combineren en toepassen op jouw werkplek. Aanvankelijk werken studenten aan eenvoudige varianten van een taak en gaandeweg krijgen ze complexere varianten van dezelfde taak voorgeschoteld. Hierdoor wordt de theorie direct gekoppeld aan de toepassing in de praktijk, wat het leren een stuk interessanter en concreter maakt. Lastige theorie wordt met deze methode makkelijker opgenomen en toegepast.
  • • Ondersteunende informatie: om te begrijpen waarom je bepaalde kennis en vaardigheden moet opdoen, krijg je theorie in de vorm van een boek en e-learning. Met de e-learning maak je kennis met het onderwerp. Het boek is een naslagwerk en gaat dieper in op de stof. De informatie ondersteunt jou bij het leren.
  • • Procedurele informatie: soms heb je informatie nodig om je te helpen herinneren hoe je een taak het beste kunt uitvoeren. Het kan gaan om een werkinstructie, een format voor een planning of een stappenplan. Je kunt dit soort informatie downloaden vanaf de e-learningomgeving van jouw training en gebruiken binnen jouw organisatie.
  • • Deeltaakoefeningen: voor sommige taken is veel oefening nodig. Op de praktijkdagen is hiervoor ruimte: je oefent bijvoorbeeld met een acteur bepaalde gesprekstechnieken en met de trainer het opstellen van een plan.

 

Het model zorgt er voor dat de vier componenten van het model op een adequate manier met elkaar gemixt worden tot een efficiënte cursus.
Het 4C/ID-model gaat ervan uit dat studenten met realistische hele taken worden geconfronteerd en dat ze die steeds in zijn geheel uitvoeren. Op deze manier worden de opleidingen binnen cbt ingericht als blended-learning trajecten.

 

Aanvankelijk werken studenten aan eenvoudige varianten van een taak en gaandeweg krijgen ze complexere varianten van dezelfde taak voorgeschoteld. Hierdoor wordt de theorie direct gekoppeld aan de toepassing in de praktijk, wat het leren een stuk interessanter en concreter maakt. Lastige theorie wordt met deze methode makkelijker opgenomen en toegepast.