Take it to the max – met supply chain management en de kaizen methode

Leestijd: ± 3:10 minuten

Deel op: tweet linked mail

“Ons productierendement ‘to the max’ brengen is de opdracht, oké… waar beginnen we?”

 

“Natuurlijk, het kan altijd beter… Ideeën genoeg. Maar verandert er ook werkelijk iets? Directie wil het onderste uit de kan, terwijl de werkvloer al op haar tenen loopt – jij en ik staan als lijdend voorwerp tussen die twee vuren in. Dat werd me iets te heet onder de voeten, dus heb ik maatregelen genomen. Soms moet je als plantmanager het heft in eigen handen nemen en tegen de stroom ingaan. Juist om de keten weer te stroomlijnen. De eerste stap was het toepassen van de kaizen methode. Zo begon mijn nieuwe aanpak in supply chain management.”

 

‘The max’ voor directie of voor de klant?

De dagen waarop je slecht nieuws moet brengen tijdens een managementvergadering, zijn de dagen die je liever overslaat. Toch was deze keer anders. Het kostte even wat extra voorbereiding, maar de ogen zijn geopend.

 

Wat er aan de hand was? De verkoopsuccessen stapelden zich op in productie. Letterlijk. Dus waar de verkoopafdeling met mooie cijfers kwam, moest ik rapporteren dat mijn productierendement terugliep. De tak-tijd liep op en de controle over de supply chain raakte ik langzaam maar zeker kwijt.

 

Aan de technische capaciteiten en werkmentaliteit lag het niet. Waar we de mist in gingen, was het beantwoorden van de klantvraag. In al onze ijver om het verkoopsucces weg te werken, schoten we alle kanten uit. Niet bepaald lean supply chain management te noemen. We moesten de klantwaarde opnieuw definiëren en integreren in de keten. Dus toen de negatieve cijfers van tak-tijd en rendement zichtbaar werden, ben ik met onze belangrijkste klanten in gesprek gegaan. Dat was verhelderend. Met deze inzichten op zak had ik een antwoord in de boardroom wat zelfs de directie verbaasde.

 

Cruciale schakels in supply chain management

Focus dus op de klantwaarde. En met die ‘klantwaardebril’ durven kijken naar je supply chain management. Door middel van value stream mapping bracht ik de verliezen in het productieproces in kaart. De nauwkeurig beschreven bedrijfsprocessen boden een praktische praatplaat. Op verschillende plekken in het proces bleken de verliezen cruciaal. Daar moesten we dus als eerste iets aan doen.

 

De meest cruciale schakels in supply chain management zijn natuurlijk de operators, de mensen op de werkvloer zelf. Dat maakte ook direct mijn rol duidelijk als verbindende schakel tussen directie en werkvloer. Als ik de ploegen en individuen zover krijg om hun eigen zaken op orde te brengen, dan werkt dat door in het totaalrendement. De implementatie van de kaizen methode was de eerste concrete stap richting een daadwerkelijke verandering op de werkvloer.

 

Kaizen methode in de praktijk

Van zand naar klant zegt men over supply chain management. Dat klinkt leuk, maar hoe breng je dat in de praktijk? Dankzij de kaizen methode konden we die vertaalslag maken. De directievergadering eindigde met de conclusie dat niet alleen de werkvloer, maar de hele organisatie de kaizen methode moest omarmen. Daar kon ik mee verder! Het passieve ‘het kan altijd beter’ werd een actief ‘continu verbeteren’.

 

De praktische uitwerking van de kaizen methode was een combinatie van een slimmere werkplekinrichting en het standaardiseren van diverse onderdelen in het proces. Hierdoor konden we veel efficiënter produceren. Niet meer en niet minder dan de klantwaarde vereiste. Wees gerust, dat lukte echt niet van de één op de andere dag. Misschien maar goed ook. Want door er dagelijks én met iedereen binnen de organisatie mee bezig te zijn, blijven we nu continu gefocust op het maximale uit onze productie halen.

 

Hoe breng jij je productierendement ‘to the max’? Deel je reactie over supply chain management en de kaizen methode op LinkedIn of reageer via twitter.

Ontdek hoe we jouw productieprocessen kunnen maximaliseren met onze visie op supply chain management.

 

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

cnt-btn

Of bel 0800 – 228 72 46

Gerelateerde cases

Gerelateerde praktijkcompetenties

Ontdek hoe we jouw productieprocessen kunnen maximaliseren met onze visie op supply chain management.

 

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

cnt-btn

Of bel 0800 – 228 72 46