Total Quality Management nieuwe stijl

Leestijd: ± 3:45 minuten

Deel dit bericht:

“Niet de norm, maar het resultaat van Total Quality Management moet centraal staan.”

 

“De hele kwaliteitsorganisatie was een papierfabriek geworden. Van audit naar certificering en van certificering naar het volgende papiertraject. Vergadering zus, overleg zo en eindeloze procedures. Herkenbaar? En draagt het nu daadwerkelijk bij aan kwaliteitsverbetering… Maar hoe beoordeel je de kwaliteit van het kwaliteitssysteem? Het moest zeker beter kunnen en ik geloof dat de beste kansen voor verbetering te vinden zijn op de werkvloer. Dus riep ik onze productiemanagers bij elkaar voor de start van Total Quality Management nieuwe stijl.”

 

 

Overleg nieuwe stijl

Door de productiemanagers bij elkaar te roepen, kreeg ik inzicht in de impact die ons oude kwaliteitssysteem met zich meebracht. Wanneer je je realiseert dat 80% van de fouten door het systeem veroorzaakt worden, wil je een exact beeld hebben waar die fouten zitten en wat de oorzaken zijn. Wie kunnen je dat beter vertellen dan de mensen van de werkvloer zelf? Vervolgens werk je punt voor punt af. In volgorde van prioriteit of effectiviteit pak je fouten structureel aan met behulp van onder andere de Demingcirkel.

 

cbt-cirkel-Deming

 

Eén van de zaken die ter sprake kwam, was de manier van vergaderen. Volgens de Japanse Kaizen-goeroe Masaaki Imai is het overleg op de werkvloer één van de drie basisprincipes voor kwaliteitsbeheersing (samen met het gebruik van de Demingcirkel en resultaatmetingen). Elk overleg kreeg een nieuwe stijl in de vorm van een staande vergadering. Ook worden er geen notulen meer gemaakt, maar werken we met een whiteboard. Niet alleen voor overleggen zoals de teamoverdracht, maar ook de vergaderingen van het MT. Total Quality Management is namelijk een zaak van de hele organisatie.

 

Geld verdienen nieuwe stijl

In mijn eerdere blog over Total Quality Management noemde ik het fouten-preventieteam. Preventie van fouten is een andere manier van geld verdienen (i.p.v. overwerken en overproduceren). Een lucratieve manier zo blijkt uit onderzoek. Fouten kosten de organisatie gemiddeld 25% van de totale kosten. Daar ligt dus een enorm rendement, puur door kritisch te kijken naar de organisatie en te zoeken naar de kern van de problematiek. Wij pakten op acht manieren onze problematiek aan.

 

  1. Productuitval voorkomen
    In elke productierun zit verlies door uitval. Bij ons zat de uitval vooral in het afstellen van de machines. Hierdoor ging veel grondstof en tijd verloren en hadden we relatief veel afval. Door gericht dit probleem aan te pakken, werd duidelijk dat één van de productieteams veel sneller was in het afstellen van de machine. Zij deelden hun afstelmethode met de rest van de productie, met als resultaat een rendementsverbetering van meer dan 50%.
  2. Garantie en claims voorkomen
    Kwaliteitsdenken begint bij de klant. Wat verwacht de klant, wat is de waarde van het product voor de klant? Vooraf de juiste verwachting schetsen voorkomt dat je tijd en geld moet besteden aan zaken die niets opleveren.
  3. Reservevoorraden
    Minder productiefouten, minder claims, minder retouren en daarom ook minder reservevoorraad. Voorraad kost geld in de vorm van handling en opslag.
  4. Service
    Heel eenvoudig: service op een goed product kost niets.
  5. Tevreden klanten
    Reputatie komt te voet en gaat te paard. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om de duur opgebouwde reputatie te bewaken door altijd het belang en de tevredenheid van de klant centraal te stellen.
  6. Duidelijke communicatie
    Klantwaarde en klanttevredenheid zijn nauw verbonden met klantverwachting. Die verwachting stuur je door de juiste communicatie. Niet te veel en niet te weinig, maar afgestemd op de informatiebehoefte van de klant in kwestie.
  7. Ongelukken voorkomen
    Waar rendement en kwaliteitsverbetering ter sprake komt, moet ook gesproken worden over veiligheid. Verbeteringen zijn pas echt een verbetering als het ook een betere werkomgeving biedt voor de operators.
  8. Controles op kritische punten in het proces
    Zorgvuldig gekozen controlepunten helpen het proces op een slimme manier te monitoren. Er worden geen onnodige metingen verricht en de betrouwbaarheid blijft gewaarborgd.

 

Resultaten meten nieuwe stijl

Total Quality Management nieuwe stijl gaat over veel meer dan procedures en werkinstructies. Het gaat over het totale resultaat van je productie-inspanningen, het moet onderdeel zijn van de overkoepelende bedrijfsstrategie en het vraagt een doordachte tactiek die opgepakt wordt door een gemotiveerd team.

 

Het maakt niet uit welke stijl of welk systeem je kiest. Waar het werkelijk om moet gaan, is het resultaat. Écht resultaat. Dat heeft alles te maken met de manier van meten. Daarmee maak je voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren en waar we het met elkaar voor doen. Wil jij dus een nieuwe stijl van Total Quality Management introduceren, een stijl waarbij het draait om resultaten waar je U tegen zegt? Begin dan met een nulmeting gekoppeld aan de perceptie van de klant. Dit is het begin van een kwaliteitssysteem waarin niet de norm, maar het resultaat centraal staat.

Bewaren

Ontdek hoe we je helpen met Total Quality Management en onze visie op maximaal resultaat.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Of bel 0800 – 228 72 46

Gerelateerde training:

 

Daily Kaizen (niveau 2, Yellow Belt)

Durven jullie het aan om alleen nog maar staand te vergaderen? En om in plaats van standaard notuleren, gebruik te maken van een whiteboard? Deel op LinkedIn hoe jij in Total Quality Management het resultaat centraal zet. Ik ben erg benieuwd naar jouw stijl van kwaliteitsbeheer.

Deel dit bericht:

Meer verhalen uit de praktijk? Bekijk de gerelateerde cases bij deze blog.

Ter inspiratie en als proeve van bekwaamheid vertellen enkele van onze klanten wat cbt voor hen heeft betekent. Lees de verhalen van VDL, Bakkersland, Libbey of SRC en hoe zij het maximale uit hun processen en mensen halen.

Ga concreet zelf aan de slag met onze gerelateerde praktijkcompetenties.

Al meer dan 25 jaar verzorgt cbt praktische trainingen en opleidingen voor de maakindustrie. Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en informeer naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Ontdek hoe we je helpen met Total Quality Management en onze visie op maximaal resultaat.

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Praktijkverhalen

company

Of bel 0800 – 228 72 46