TPM, polderen of presteren? Onderhoudsmanagement uitgelijnd!

Leestijd: ± 2:35 minuten

Deel dit bericht:

“Stop met praten en ga nu eens echt overleggen.”

 

“Er kwam maar geen eind aan. Helaas was dat geen uitzondering. Getouwtrek, eigenbelang, angst voor verandering, ongefundeerde meningen, hakken in het zand… Zo was min of meer de houding tijdens de verbeteroverleggen. Dat moest dus anders en de sleutel lag in de manier waarop we met elkaar communiceerden. Als ik als plantmanager het maximale uit onderhoudsmanagement wilde halen, moest ik eerst mijn mensen helpen elkaar beter te verstaan. Maar dat begon bij mijzelf.”

 

Productiepersoneel bepaalt mee

Communicatie is bruggen bouwen. Een weg vinden om datgene te bereiken wat je voor ogen hebt. In mijn geval was het nodig om de strategische keuzes weer terug te brengen naar de werkvloer. ‘De heren van boven’ moesten niet langer hun beleid over de schutting gooien, maar samen met het productiepersoneel tot een werkbare efficiënte aanpak komen. Je kunt je voorstellen dat dit op z’n zachts gezegd ‘even wennen’ was.

 

De 4e TPM basispilaar

Even terug naar de theorie, wat waren ook alweer de 4 basispilaren met het grootste effect in productiviteit? Continu verbeteren, autonoom onderhoud, gepland onderhoud en opleiding en training. Nu de operators een stem kregen in het bepalen van onze TPM-doelstellingen, was vooral die 4e pilaar van belang.

 

De jongens moesten leren hoe je de juiste (SMART) doelen stelt. Weten we het nog? Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. De operators volgden elk op hun eigen niveau een training of opleiding om ze klaar te stomen voor onze nieuwe werkwijze in onderhoudsmanagement.

 

Draagvlak voor onderhoudsmanagement

Onderhoudsmanagement werkt alleen als er draagvlak is door heel de organisatie. Dat viel in eerste instantie niet mee. Wanneer directie en management strategische keuzes over moeten laten aan de werkvloer, dan geeft dat weerstand. Gelukkig zag men ook wel in dat een goede samenwerking veel meer brengt dan een opgelegde machtsverhouding. Door de focus te leggen op interne relaties, ontstond er wederzijds vertrouwen en daarmee ook draagvlak voor mijn plan.

 

TPM-jaarplan

Dat plan is ontstaan vanuit een fantastisch onderzoek door onze TPM-stagiair. Inmiddels niet meer onze stagiair maar TPM-coördinator. Hij onderzocht hoe we een verbeterslag konden slaan in het terugdringen van ongeplande stilstand. De lijn en structuur die nu staat, komen voort uit een gedegen vooronderzoek waarmee alle processen rondom TPM helder in kaart werden gebracht.

 

Zijn bijdrage is onmisbaar gebleken tijdens de hele implementatie van de nieuwe aanpak rondom onderhoudsmanagement. Met misschien wel als belangrijkste aanbeveling het consequent en volledig registreren van storingen. Deze vorm van storingsregistratie maakte de verbeteroverleggen veel effectiever. Geen eindeloos gepolder meer, maar gericht communiceren over het (zichtbaar!) verbeteren van onze prestaties.

 

Externe coach

Toch hadden we dit alles niet van de grond gekregen zonder onze René: communicatiecoach, maar bovenal (lach)spiegel. Hoewel we niet altijd moesten lachen. Vaak was het ook erg confronterend wat hij ons liet inzien. Juist omdat René van buiten onze organisatie kwam, kon hij dat ook en accepteerde men het ook.

 

Als ik terugkijk op deze hele implementatie is het misschien wel René geweest die er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we de nieuwe lijn in onderhoudsmanagement ook daadwerkelijk hebben vastgehouden. Zijn lijfspreuk hangt nog steeds op het planbord: “Stop met praten en ga nu eens echt overleggen.”

Ontdek hoe we je helpen onderhoudsmanagement uit te lijnen met onze visie op TPM.

 

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Of bel 0800 – 228 72 46

Verloopt de communicatie in jullie onderhoudsmanagement gestroomlijnd of zie je mogelijkheden voor verbetering? Geef je reactie op LinkedIn en maak kans op een gratis special edition van de maximalisatieposter. Reageren via twitter kan ook.

Deel dit bericht:

Meer verhalen uit de praktijk? Bekijk de gerelateerde cases bij deze blog.

 

Ter inspiratie en als proeve van bekwaamheid vertellen enkele van onze klanten wat cbt voor hen heeft betekent. Lees de verhalen van VDL, Bakkersland, Libbey of SRC en hoe zij het maximale uit hun processen en mensen halen.

Ga concreet zelf aan de slag met onze gerelateerde praktijkcompetenties.

 

Al meer dan 25 jaar verzorgt cbt praktische trainingen en opleidingen voor de maakindustrie. Bekijk ons aanbod praktijkcompetenties en informeer naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Ontdek hoe we jouw onderhoudsmanagement op lijn kunnen brengen met onze visie op TPM.

 

Neem contact op en we zetten samen een eerste stap naar resultaten waar je u tegen zegt!

Praktijkverhalen

company

Of bel 0800 – 228 72 46