Trainingsacteurs CBT werkt met professionele trainingsacteurs samen om in een training theorie aan praktijk te koppelen. Met een trainingsacteur kunnen situaties of gesprekken worden geoefend die voor een deelnemer lastig of uitdagend zijn. De meerwaarde van een trainingsacteur is dat deze elke gevraagde rol levensecht neerzet en concrete feedback aan de deelnemer geeft. Met deze feedback en de tips van de trainer of andere deelnemers, kan de deelnemer opnieuw het gesprek ingaan en ervaren wat voor effect de nieuwe aanpak heeft.

Een trainingsacteur is beïnvloedbaar, dat betekent dat de deelnemer op elk moment ervaart wat zijn/ haar gedrag voor effect op het gesprek heeft. Wij spreken liever over het oefenen van een praktijksituatie of gesprek, dan over een rollenspel omdat de deelnemer geen rol speelt maar zichzelf is. De trainingsacteur ondersteunt de trainer in het koppelen van theorie aan praktijk, bijvoorbeeld door een trainingsmodel te verhelderen. Dit kan door een 1 op 1 oefening met een deelnemer, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om te oefenen.

 

1 op 1 rollenspel, klassieke, bekendste vorm:

Zoals eerder gezegd, spreken we zelf liever over een oefen-/praktijksituatie of een simulatie. De deelnemer legt uit wat hij wil oefenen en welk gedrag hij van de acteur verwacht. De acteur vraagt hierbij uit wat belangrijk is voor hem om zijn rol goed te kunnen neerzetten. Een situatie kan een aantal keren opnieuw gespeeld worden zodat de deelnemer met het oefenen van de gegeven suggesties altijd een succeservaring opdoet. Tips / suggesties van de trainer en andere deelnemers worden gebruikt om andere manieren uit te proberen.

 

Het inspringmodel:

Als je een grote groep hebt kun je gebruik maken van het inspringmodel. De deelnemer die een tip geeft neemt de plek in van de eerste deelnemer en brengt zijn eigen tip meteen in de praktijk. Werkt snel en veel verschillende manieren worden zichtbaar.

 

De carroussel:

Alle deelnemers zitten in een halve cirkel, de trainingsacteur gaat elke keer voor een andere deelnemer zitten en speelt deze kort aan. Handig om bijvoorbeeld een bepaald onderdeel uit een gesprek te oefenen. Laagdrempelig want de deelnemer zit gewoon op zijn eigen plek, een mooie manier om kennis te maken met het werken met de acteur. Veel deelnemers komen aan bod. Laat na 3 / 4 deelnemers de acteur feedback geven, anders zit er teveel tijd tussen en wordt het teveel om te onthouden.
Gedragsmodellen kun je ook laten verhelderen door een trainingsacteur. Bijvoorbeeld door de Roos van Leary op de grond plakken (4 kwadranten). De acteur speelt vanuit elk kwadrant dezelfde situatie en laat zo zien hoe dat gedrag eruitziet. Je kan ook de deelnemer mee laten bewegen door het kwadrant.

 

Het regiemodel:

Twee acteurs spelen een scène, deze is van tevoren geschreven met input vanuit het bedrijf. In de scène gaan allerlei communicatiezaken verkeerd, uitvergroot en heel herkenbaar voor de deelnemers. Deze mogen daarna 1 acteur gaan herregisseren totdat de scène volgens hen goed verloopt. Hun aanwijzingen moeten heel concreet zijn, de trainer faciliteert meestal het proces. Voordelen; heel laagdrempelig, geschikt voor grote groepen, veel humor, eventuele tegenstrijdigheden bij de deelnemers worden meteen zichtbaar in de tips die ze geven. Mooi inzetbaar bij bijvoorbeeld de kick-off van een project / training.

 

De energizer:

Wanneer een groep wat energie kan gebruiken kun je de acteur vragen om een oefening met de groep te doen waarbij de energie hoog ligt en ze wakker worden geschud. Deze hoeft niet per se aan te sluiten op de leerstof. Overleg met je acteur de mogelijkheden.
Naast bovengenoemde vormen zijn er veel meer werkvormen beschikbaar. Overleg van tevoren met de trainingsacteur als je suggesties voor andere werkvormen zoekt.

pa

phone_001  0800 – 228 72 46